Ringkasan | Contoh ayat |
- Huruf Besar
- 1. Digunakan pada permulaan sesuatu ayat atau selepas tanda noktah.
- 2. Digunakan untuk menulis Kata Nama Khas
- 3. Digunakan pada awal menulis cakap ajuk dan selepas tanda tanya dalam ikatan cakap ajuk.
- 4. Digunakan selepas tanda seruan.
|
- a. Ibu memasak nasi.
- b. Tan seorang budak yang pemalu. Dia baru pindah ke sini.
- a. Amin, ketua Kelas Enam Mawar baru balik dari kampungnya di Dungun.
- b. Ahmad membaca buku bertajuk “Bukit Rahsia” yang ditulis oleh Idris Rahman.
- a. Dengan lantang ibu berkata “ Bangun, kemu sudah terlewat ke sekolah.”
- b. “Bilakah awak hendak ke pekan ? Hari inikah ?” tanya Burhan.
- a. Amboi, cantiknya baju dia ! Di mana dia membelinya ?
|
- Tanda noktah atau titik ( .)
- 1. Digunakan untuk mengakhiri sesuatu ayat yangbukan seruan atau pertanyaan.
- 2. Digunakan untuk menulis huruf ringkas atau kependekan.
|
- a. Dia baru pulang dari sekolah.
- a. Kami melawat R.T.M.
- a. Bapanya dianugerahkan pingat P.J.K. oelh Sultan Terengganu.
|
- Tanda koma ( , )
- 1. Digunakan untuk memisahkan unsur-unsur yang sama dalam sesuatu ayat
- 2. Digunakan selepas kata seruan.
- 3. Digunakan untuk memisahkan cakap ajuk daripada bahagian lain dalam ayat.
- 4. Digunakan di belakang pada kata penghubung pada awal ayat.
|
- a. Abang pergi ke kedai membeli tepung, gula, bawang, biskut, roti , dan susu.
- a. Wah, bijak betul budak itu !
- a. Cikgu Asrul berkata, “Tolong ambilkan buku kuning itu.”
- b. “Biarkan dia lakukan sendiri kerja itu,” pesan ibu.
- a. Oleh itu, kita mesti bertindak dari sekarang.
- b. Jadi, dia pun lari dari situ.
|
- Tanda Tanya atau soal ( ? )
- Digunakan untuk menamatkan ayat soal.
|
- Pukul berapa dia pergi ke sana ?
|
- Tanda Seruan ( ! )
- Digunakan di hujung ayat-ayat seruan.
|
- a. Oh, awak rupanya yang mengetuk pintu tadi !
- b. Eh, bila kamu sampai !
|
- Tanda Sempang atau Sengkang ( - )
- 1. Digunakan untuk menulis kata ganda.
- 2. Digunakan untuk merangkaikan huruf kecil dengan huruf besar.
- 3. Digunakan untuk merangkaikan awalan ke depan angka atau nombor.
- 4. Digunakan untuk merangkaikan angka dengan akhiran -an.
|
- a. Gunung-ganang, lauk-pauk, bukit-bukau, kuda-kuda
- b. rahmat-Nya, Se-Malaysia, anti-Amerika, Insya-Allah.
- a. Ke-60, ke-10
- b. Mereka menyambut ulang tahun perkahwinan yang ke - 5.
- a. 60-an, 70-an, 80-an, 90-an
- b. Irama Pop Yeh-Yeh terkenal pada tahun 60-an.
|
- Tanda Noktah Bertindih ( : )
- 1. Digunakan untuk menambahkan penjelasan dalam sesuatu ayat.
- 2. Digunakan untuk menggantikan maksud iaitu.
- 3. Digunakan untuk memisahkan watak dengan dialog dalam sesuatu perbualan.
- 4. Digunakan untuk menerangkan sesuatu dalam ayat.
|
- a. Kamu mesti belajar bersungguh-sungguh: Jika tidak berpelajaran, kita akan di pandang hina.
- b. Kita mesti membantu orang yang dalam kesusuhan : sikap yang disukai masyarakat
- a. Cikgu : Mengapa awak tidak datang ke sekalah semalam ?
- Sani : Saya tidak sengaja. Saya lewat bangun.
- a. Di dalam beg ini ada :
- i- buku
- ii- pensil
- iii- pembaris
- iv- pemadam
|
- Tanda Koma Bertindah ( ; )
- 1. Digunakan untuk memisahkan bahagian ayat yang setara dengan keadaannya.
- 2. Digunakan untuk memisahkan bahagian-bahagian ayat yang menggunakan kata hubung.
|
- a. Bawakan barang-barang ini dan berikan kepada Pak Yusof ; cangkul, sabit dan penggali.
- b. Kami semua lulus dalam ujian matematik ; Manisah 80 merkah, Tina 82 markah dan saya sendiri 88 markah.
- a. Dia seorang budak yang baik ; kami semua sayang kepadanya.
- b. Buktikan kepandaian kamu ; kalahkan pasukan mereka.
|
- Tanda Pengikat Kata atau Petik ( “ “ )
- 1. Digunakan untuk menulis cakap ajuk.
- 2. Digunakan untuk menulis nama buku, majalah, cerita, sajak, lagu dan sebagainya dalam sesuatu ayat.
|
- a. “Saya hendak pergi ke perpustakaan,” kata Ghani.
- b. Adnan berkata, “Sayalah pemain yang menjaringkan gol itu.”
- a. Cikgu Hashimi menulis sebuah buku bertajuk, “Penggunaan Tatabahasa dalam U.P.S.R.”
|